martes, 22 de mayo de 2012

El Túnel de la Menera


L'altre dia vaig pujar a Meranges i vaig estar parlant amb alguns veïns sobre la possibilitat que mai es faci el Túnel de la Menera, la carretera que comunincaria Andorra amb Cerdanya a través de Grau Roig i la vall del Duran. Alguns, entre ells l'alcalde, s'hi mostraven a favor, ja que ho veien com una oportunitat econòmica per la vall. D'altres, ho veien com una autèntica salvatjada que destrossaria no tant sòls la vall del Duran, sinó mitja Cerdanya.

Pel que em va explicar un dels veïns, que fa anys va ser a l'ajuntament i va tenir accés als mapes que es van elaborar, el projecte preveia salvar la distància i l'alçada que hi ha entre la boca sud, prop de la zona de Malniu, i la vall de Cerdanya a través d'enormes viaductes. Un d'ells, sense anar més lluny, passaria just per sobre del poble d'Éller, destrossant-ne així tot l'encant. La carretera arribaria, també a través de viaductes que creuarien pel mig de la gran vall de Cerdanya fins la zona entre Prats i Baltarga, on ja enllaçaria amb el Túnel del Cadí.

Des que jo era petit que a Cerdanya se sent a parlar de la possibilitat que es faci un túnel cap a Andorra. Inicialment, s'havia dit que es faria per la vall de la Llosa, des de Prullans cap a Viliella. Ara, sembla que l'opció preferida és la que va per Meranges i la vall del Duran. Afortunadament, amb la mala situació econòmica que travessen Catalunya i Espanya els cerdans que creiem que això seria una salvatjada a nivell mediambiental i paissatgístic podem estar tranquils, perquè difícilment es farà. El Ministeri d'Ordenament Territorial d'Andorra preveu la construcció del túnel de la Menera pel període que va de l'any 2025 al 2043. Les obres a la part andorrana serien força menys complicades que a la part catalana, ja que l'accés des de Grau Roig és relativament senzill i no cal salvar grans desnivells. La part catalana, però, on l'accés és molt més complicat, no crec que estigui disposada a fer una inversió titànica com la que seria necessària per comunicar la boca sud amb la vall de Cerdanya. Fer un túnel entre dos estats és, lògicament, cosa de dos, i un ja hi pot posar tot l'interès del mon, que si l'altre no vol foradar, no hi ha túnel.

Certament, per Andorra aquest túnel representaria un enllaç força ràpid amb l'E9 i amb el Túnel del Cadí. Un enllaç que permetria evitar els embussos de Sant Julià i la Nacional 145, i el tancament habitual de la frontera francesa quan fa mal temps. També cal dir que el túnel es construiria a força alçada, de manera que més d'un cop la neu en faria difícil la circulació, ja que tant a Grau Roig com a la part alta de la vall de Meranges, els temporals són forts. 

Sigui com sigui, per Andorra el túnel de la Menera només aporta que avantatges. Per Cerdanya, en canvi, representaria una destrucció brutal del territori, començant per la tranquila vall del Duran i acabant per la gran vall de Cerdanya, que es veuria atravessada i enlletjida per un enorme viaducte. Més que beneficis econòmics, ens aportaria tot el contrari ja que perdríem un dels nostres principals valors, el paissatge. Al final, els que parlaran seran els diners i els interessos econòmics d'una i altra banda de la frontera, i mentre a la part sud no hi siguin, el túnel de la Menera seguirà estant només al mapa dels projectes futurs del Ministeri d'Ordenament Territorial andorrà. 

Article emès al programa "Ningú és perfecte", de Ràdio Valira, el dimecres 16 de maig de 2012 

No hay comentarios: